Klachtenregeling
Archipel is aangesloten bij
de Landelijke Klachten Commissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen
toegankelijk onderwijs. Deze commissie is opgericht door de
werkgeversorganisatie VOS/ABB. Onze klachtenregeling is in 2008 geactualiseerd
en hieraan is nu het klachtenreglement van de Landelijke Klachten Commissie
toegevoegd.
De klachtenregeling heeft
betrekking op klachten van algemene aard, seksuele intimidatie en ongewenste
omgangsvormen. Klachten kunnen ingediend worden door een (ex-)leerling, een
ouder/voogd/verzorger van een minderjarige (ex-)leerling, (een lid van) het
personeel, (een lid van) de directie, (een lid van) het bevoegd gezag of een
vrijwilliger die werkzaamheden verricht voor de school of een persoon die anderszins
deel uitmaakt van de schoolgemeenschap.
In de klachtenregeling is de
procedure weergegeven en er worden richtlijnen geven hoe te handelen bij de
verschillende klachten. Ook de taakomschrijving van de contactpersoon en de
externe vertrouwenspersoon is opgenomen. Evenals de gedragsregels t.b.v. alle
schoolbetrokkenen.
Bekijk en download hier de
volledige klachtenregeling
(PDF)
Vertrouwenspersoon
Er kunnen redenen zijn
waarom u een melding niet bij een medewerker van de stichting kan of wil
aangeven. Om deze reden hebben wij
externe onafhankelijke vertrouwenspersonen. Een vertrouwenspersoon biedt een
mogelijkheid om op vertrouwelijke basis te spreken deze is onafhankelijk en
deskundig. Bovendien heeft de vertrouwenspersoon een geheimhoudingsplicht.
Stichting Archipel
Onderwijs heeft twee externe vertrouwenspersonen: Gerard Dijkstra en Helga van
Silfhout.
Contactgegevens externe
vertrouwenspersonen:
Ieder kindcentrum heeft eveneens een intern contactpersoon/vertrouwenspersoon. Wie dit is en hoe u hem of haar kunt bereiken, staat op de website en in de schoolgids van de betreffende school. Bij kindcentrum De Vossestaart is dit Stefan Eggink.